Společenství
podpory Olomoucké nadace filantropů a mecenášů, z.s., IČ:
706 31 298,
adresa
Open Royal Academy, Přichystalova 180/14, 779 00 Olomouc
Státní
ústav pro kontrolu léčiv ČR
Věc:
Žádost o stanovisko a informace dle zákona č. 106 /1999 Sb. k
výběrovému řízení na dodavatele léčebného konopí Odpovězte
na předmětnou žádost a rozhodnutí zašlete do datové schránky
našeho zmocněnce, viz příloha .
I.
Na
základě veřejných informací a scanů rozhodnutí MZ ČR a
SUKLu/SAKLu na http://ministerstvo-zdravotnictvi.blogspot.cz/,
http://konopar.blogspot.cz/
a http://www.sukl.cz/,
http://www.sakl.cz/,
https://www.tenderarena.cz/,
http://kubalek.blog.idnes.cz/
sdělte: Je pravdivé trvzení, že na první zákázce dodávky
léčebného konopí do lékáren českým pěstitelem vydělá
Česká republika na vítězi tendru několik set tisíc Kč, resp.
SUKL, a to níže uvedený následující objem finančních
prostředlků? Viz Ilustrativní výpočet. Sdělte váš
kvalifikovaný odhad a rovněž to, zda je pravdou, že také k těmto
účeům byla SUKlem najata externí advokátní kancelář. Pokud se
s odkazem na bod V . níže SUKL domnívá, že naopak bude čelit
řízením za způsobení škody nezákonnými rozhodnutími, vaše
stanovisko k této věci sdělte rovněž.
-
SÚKL zaplatil pěstiteli za 11,2 kg konopí celkem 761.600,- Kč
-
SÚKL prodal pouze 2,5 kg nakoupeného konopí celkem za 170.000,- Kč, zbytek konopí exspiroval v jeho skladu
-
Ztráta SÚKLu tedy činí 761.600,- Kč – 170.000,- Kč = 591.600,- Kč
-
Smluvní pokuta vymáhaná SÚKLem na pěstiteli za nedodržení smlouvy bude činit 1.000.000,-Kč
-
Zisk SÚKLu tedy činí 1.000.000,-Kč – 591.600,-Kč = 408.400,-Kč před vyplacením odměny advokátní kanceláři, kterou si SUKL na toto řízení údajně najal.
II.
Dne
17.3.2010 č.j. 13208/2010/OZS ministryně zdravotnictví Sněmovně
uvedla, že od roku 2009 mohou lékárny připravovat a na lékařský
předpis vydávat individuálně připravované léčivé přípravky
z Dronabinolu, který je hlavní léčivou látkou v konopí. Sdělte
1)
kdy a pod jakým číslem jednacím či sp. zn. byla výroba léčivých
přípravků s Dronabinolem oznámena Evropské komisi a jaké číslo
je k této notifikaci uvedeno v databázi TRIS, Pokud o této věci
nebylo třeba vést notifikační řízení, toto nám sdělte.
2
) kdo, kdy a pod jakým č.j dostal od SUKLu/MZ ČR od 1.1.2010 do
dnešních dnů povolení k výrobě a distribuci Dronabinolu a kolik
gramů/kilogramů Dronabinolu bylo v jednotlivých letech vyrobeno do
31.12. 2016
3)
a kolik gramů/kilogrmů Dronabinolu bylo v jednotlivých letech do
do 31.12. 2016 vydáno v lékárnách nemocným
4)
zda se výdej léčivých přípravků s Dronabinolem v lékárnách
a od kdy konkrétně a dle jakého rozhodnutí váže na
elektronický předpis
III.
Dne
5.3.2012 MZ ČR pod č.j. 81582/2011-12/OPL zastavilo řízení dle
žádosti ze dne 13.6.2011 s našim členem a vedoucím výzkumu
Cannabis is The Cure (Konopí je lék) Dušanem Dvořákem a našim
dalším členem, odbornou společností Konopí je lék,z.s., k
vydání povolení k pěstování a zpracování konopí k vědě,
výzkumu a edukaci a vydání osvědčení odborné způsobilosti k
zacházení s konopím k účelům pokusnickým s tvrzením MZ ČR,
že tato povolení/osvědčení nelze de iure vydat a jsou zjevně
nepřípustná. Současně MZ ČR jakkoliv nereagovalo na záměr
registrovat více než 18 druhů léčebných genetik konopí podaný
dne 26.7.2012 na podatelně MZ ČR Dušanem a Radomírou Dvořákovou.
Sdělte kdy, komu a pod jakým č.j. či sp.zn. bylo do dnešních
dnů vydáno
1)
povolení k výzkumu terapeutických genetik konopí ke klinickému
ověřování konopných drog a jejich produktů a jaké složení
genetik konopí je/bylo předmětem výzkumu
2)
povolení k výrobě konopných léčiv /drog a nebo léčivých
přípravků z konopí dle § 15 písmeno e) zákona o návykových
látkách
3)
zda výzkum konopných drog v objemu cca 50 kilogramů ročně
hlášených OSN ke spotřebě na území ČR je podepřen od roku
2004 nějakými rozhodnutími- povoleními SUKLu/MZ ČR k a) držení,
b) zpracování a c) distribuci těchto konopných drog a kopie
těchto rozhodnutí jednotlivým výzkumným a klinickým pracovištím
nám společně s výsledky těchto studií zašlete včetně
informace o složení, dávkování, metodách podávání a
parametrech kvality tohoto konopí pro výzkum hlášený OSN.
4)
kdo dodává genetiky konopí pro tři vyhlášené tendry SUKLu –
jméno firmy a dále kdo dodává analázy konopí dle kvality určené
konopnými vyhláškami - jméno firmyy. Pokud uvedené genetiky
konopí dodává holandská společnost Bedrocan (viz první vyhláška
kopírující prodejní program Bedrocanu a všechny tři tendry
kopírující genetiky Bedrocanu) a analýzy konopí dodává toliko
pan Ocílka, toto nám sdělte.
5)
Dne 20.1.2017 vypsal SUKL další – třetí - výběrové řízení
na dodávku léčebného konopí, protože předchozí dvě řízení
na českého dodavatele holandských genetik konopí firmy Bedrocan
byla neúspěšná. V zakázce SUKL uvedl, že předpokládá od
vítěze tendru v průběhu následujících dvou let dodávku 30
kilogramů konopného květu ve složení 19% THC a 0,125% CBD a 10
kilogramů konopného květu ve složení 6% THC a 7,5 % CBD s
limitní cenou do 159 Kč bez DPH za gram a konopného květu
baleného v balení po 10 gramech konopného květu dodaného v
kvalitě dle vyhlášky 236/2015 Sb. Sdělte, na základě jakých
konkrétních srovnávacích studií a jiných odborných poznatků
zvolil SUKL pro tendr již potřetí genetiky -kultivary konopí
firmy Bedrocan a jakou odborností a odbornými akty jsou doložena
tvrzení že nemocní potřebují v budoucích dvou letech z 75%
vysoce omamné konopí s 19%THC a pouze 25 % nemocných potřebuje
konopí s vyrovnaným poměrem THC a CBD , jak lze vyčíst z
výběrového řízení. Pokud byste snad chtěli odpovědět, že
takto si to objednaly nějaké odborné společnosti apod. doložte
odborná fakta ze srovnávacích studí, že právě na tyto nemoci
jsou vhodné právě takto složené genetiky konopí. Pokud takové
studie objednatelé nedoložili, sdělte odůvodnění, na základě
čeho jste rozhodli a nevypsali tendr např. na konopí s obsahem
kanabinoidů 0,125 % THC a 19 % CBD.
IV.
MZ
ČR dne 17.10.2016 č.j. MZDR 53907/2016/FAR rozhodlo, že nevydá
povolení k zpracování nevykoupeného léčebného konopí na
konopný extrakt vítězem tendru, který o toto požádal, aby
nemuselo být konopí nevykoupené SUKLem (viz bod I) znehodnoceno a
mohlo sloužit vědě a výzkumu a nemocným a to poté, co MZ ČR
nepovolilo dané nevykoupené konopí darovat na výzkum (cca 30
kilogramů). Sdělte:
1)
na základě jakých skutečností SUKL k této věci uvedl, že
výrobu tohoto extraktu nedoporučuje, protože a) žadatel není
oprávněn výrábět léčivé přípravky a b) že konopný extrakt
není uveden v lékopisu a neví se tedy, co to vlastně je a jak to
působí, když adda) situace dostupnosti konopí je naprosto
tragická a – viz bod 5 – již v roce 2012 žádala ČR přijetí
naléhavé procedury pro přijetí konopné vyhlášky č. 221/2013
Sb s argumentací o nezbytnost ochrany zdraví občanů a současně
je SUKLu známo, a dříve uvedl, že k výrobě konopných dle § 15
písm e) nevydalo povolení (2016, aktuální situaci neznáme) a
addb) když konopný extrakt je analogií cannabis resina zapsaný u
SUKLu ještě před vstupem do EU a stejně tak je konopný extrakt
analogií Sativexu (pouze není ředěn a zpracován do podoby spray)
a úkolem SUKLu by mělo být nečinit baréry u tak dlouhodobě
bezpečné a ověřené léčivé látky jako je konopí a jeho
produkty.
2)
pokud se změnila situace v řízení o rozkladu, kterým vítěz
tendru výše uvedené rozhodnutí MZ ČR napadal, toto nové
stanovisko SUKLu stejně tak původní stanovisko SUKLu k výše
uvedenému rozhodnutí nám prosím zašlete.
3)
Sdělte, zda by stanovisko SUKLu bylo odlišné, kdyby se cca 30
kilogramů nevykoupeného konopí od vítěze tendru použilo jako
konopný extrakt ve veterinární medicíně a zda by v daném
případě - i s ohledem na bod V – SUKL vydal nějaké mimořádné
rozhodnutí, kdy by administrativně určil, že například naše
společnost je s ohledem na letité zkušenosti oprávněna takovýto
extrakt vyrobit a distribuovat pro veterinární účely bez dalších
omezení, nebo toto ze zákona SUKL nesmí učinit (doložte) a pokud
je důvodem odmítavého rozhodnutí expirace nevykoupeného konopí,
uvete datum expirace.
4)
Pokud se situace s nevykoupeným konopím od vítěze tendru změnila
a MZ ČR a SUKL povolili jeho zpracování a distribuci at již pro
humánní nebo veterinární medicínu, toto nám sdělte a dané
rozhodnutí zašlete, pokud vám bylo v rámci rozdělovníku
zasláno. Popř, viz výše, zašlete kopii vašeho stanoviska pro
první a rozkladové řízení vůči vítězi tendru a prevenci
znehodnocení cca 30 kg vypěstovaného a nekoupeného konopí.
5)
SUKL a MZ ČR uvedli v rozhodnutí ze dne 13.1.2017 č.j. MZDR
1059/2017-2/FAR, že za sdělení na příbalovém letáku ke
konopnému léku Sativex, že jeho uživatelé mohou řídit
automobil (s uvedenými výhradami), zodpovídá výrobce léku.
Sdělte, jaké informace podává nemocným a lékařům k možnosti
řízení automobilu při užívání léčebného konopí vítěz
tendru léčebného konopí. Pokud je naopak těmito informacemi
povinen vybavit spotřebitele monopolní vykupovatel a kontrolor
kvality léčeného konopí SUKL, toto nám sdělte a uvedené
informace zašlete a uveďte rovněž, na základě jakých studií
tak vítěz tendru anebo SUKL činí.
V.
Dále
prosím sdělte stanovisko SUKLu,
zda se na základě níže v příloze uvedených důkazů a
opětovném vyhlášení tendru se specifikacemi složení (CBD a
THC) genetik v tendru dle vyhlášky č.221/2013 Sb. domníváte, že
jste oprávněni či dokonce povinni vydat nám v nouzovém režimu
povolení anebo osvědčení odborné kvalifikace k výrobě a
distribuci konopných léčiv/drog k výzkumu a zda jste vůbec
oprávněni vypsat a realizovat výběrové řízení na dodávku
léčebného konopí, anebo povinni výběrové řízení zrušit,
když je vám níže na důkazech doloženo porušení mezinárodního
práva, viz argumentace dokládají případné nároky po ČR v
důsledku nezákonného rozhodnutí státních orgánů
Dne
21.2.2016
Martin
Očenášek, předseda správní rady
Příloha
k bodu V.
I.
|
|
Ačkoliv
§ 24 ZoNL zakazuje pěstování konopí a tím de facto
znemožňuje vydání povolení k nakládání s konopím dle §§
4 a 8 uvedeného zákona, doznal tento absolutní prohibiční
režim odchylky v podobě zákona č. 50/2013 Sb. Zákon č.
50/2013 Sb., kterým se mění zákon o léčivech a o změnách
některých souvisejících zákonů (zákon léčivech), ve znění
pozdějších předpisů, zákon o návykových látkách o změně
některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon o správních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů, tzv. zákon
„konopí do lékáren“ (dále jen „ZKdL“),
jež zavedl s účinností od 1. 4. 2014 legální režim
pěstování konopí k lékařským účelům v podobě zejména
nově zavedených §§ 24a a 24b ZoNL a § 79a ZKdL (dále jen
„sporná ustanovení ZkdL“).
|
|
Podmínky
pro pěstování konopí za lékařskými účely stanovené
spornými ustanovení ZKdL jsou na základě ustálené judikatury
Soudního dvora založené na rozsudku ve věci C-194/94 CIA
Security International, bod 54 nevymahatelné z důvodu, že
představují tzv. technický předpis ve smyslu směrnice
98/34/ES Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES, který
ačkoli měl, tak nebyl Evropské komisi (dále jen „Komise“)
oznámen.
|
|
K
uvedenému závěru je třeba dospět na základě následujících
skutečností:
|
|
Ustanovení
§§ 24a 24b ZoNL představují čistě národní právní úpravu,
tj. jejich přijetí není žádným způsobem požadováno
unijními právními předpisy, což by vedlo ke zproštění ČR
od povinnosti oznámit ZKdL Komisi dle čl. 10 odst. 1 první
odrážka směrnice 98/34/ES.
|
|
V
případě §§ 24a 24b ZoNL se jedná o technický předpis v
podobě tzv. jiného požadavku ve smyslu čl. 1 bod 3 ve spojení
s bodem 9 směrnice 98/34/ES, jehož neoznámení ve fázi návrh
předpisu podléhá sankci nevymahatelnosti.
|
|
Dle
čl. 1 odst. 3 směrnice se "jiným požadavkem" rozumí
„požadavek […] kladený na výrobek zejména z důvodu
ochrany spotřebitelů […], který má vliv na jeho spotřební
cyklus po jeho uvedení na trh, […], pokud tyto podmínky mohou
významně ovlivnit […] uvedení na trh“ daného výrobku.
|
|
Je
nesporné, že §§ 24a 24b ZoNL stanoví požadavky na určitý
výrobek, a sice konopí za léčebnými účely, uložené
především z důvodu ochrany spotřebitelů.
|
|
Dále
se požadavky §§ 24a a 24b ZoNL týkají používání výrobku
ve smyslu čl. 1 bodu 9 směrnice 98/34/ES.
|
|
Mimoto
se požadavky §§ 24a a 24b ZoNL týkají životního cyklu
daného výrobku (konopí za léčebnými účely) po uvedení na
trh. V předmětné věci dochází k uvedení výrobku na trh
(nejpozději) při dodání konopí za léčebnými účely
Státním úřadem pro kontrolu léčiv (dále jen „SÚKL“)
provozovateli lékáren dle § 24 odst. 2 ZoNL.
|
|
To
zcela odpovídá definic nařízení EU č. 2008/765/ES Nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2008/765/ES, kterým
stanoví požadavky na akreditaci a dozor nad trhem týkající se
uvádění výrobků na trh stanovující obecnou definici pojmu
„uvádění na trh“ definovaného jakožto „první dodání
výrobku na trh“ (čl. 2 bod 2 daného nařízení), pod kterým
je třeba rozumět „dodání výrobku k distribuci […] na trh
[…] v rámci obchodní činnosti, ať už za úplatu nebo
bezplatně“ (čl. 2 bod 1 daného nařízení).
|
|
Je
nesporné, že při dodání konopí za léčebnými účely
Státním úřadem pro kontrolu léčiv (dále jen „SÚKL“)
provozovateli lékáren dochází k dodání výrobku k distribuci
na trh ve smyslu výše uvedeného. Tato činnost je vykonávaná
za úplatu, jak vyplývá z § 24b odst. 2 ZoNL, jež stanovuje
cenu za převod konopí provozovateli lékárně. Stejně tak je
třeba na SÚKL v předmětném ohledu nahlížet jakožto
vykonávající obchodní činnost v podobě subjektu, kterému
byl státem svěřen obchodní monopol ve smyslu čl. 37 Smlouvy o
fungování EU, což jednoznačně dokládá, že z hlediska
unijního práva SÚKL v předmětném ohledu vykonává obchodní
činnost ve smyslu čl. 2 bodu 1 nařízení č. 2008/765
|
|
Sporná
ustanovení ZKdL dále představují „podmínku“ vztahující
se na používání dotčeného výrobku (konopí), která může
významně ovlivnit jeho uvedení na trh. V této souvislosti je
zřejmé, že distribuční monopol lékáren na základě
sporných ustanovení ZKdL (viz např. výraz v § 24b ZoNL o
dodávce konopí „výhradně provozovateli lékárny k přípravě
léčivých přípravků dle kterého“) zásadní způsobem
ovlivní uvedení na trh léčebného konopí v porovnání se
stavem, kdyby bylo volně obchodovatelné za tržních podmínek
nabídky a poptávky. Nutno si uvědomit, že konopí je samo o
sobě léčebné, tj. pro jeho léčebné vlastnosti není třeba
farmaceutického zpracování. Státní výmysl v podobě dodání
konopí vybranými dodavateli SÚKL, jež jej dále dodá do
lékáren, nemá samo o sobě léčebnou hodnotu, ale má zabránit
legálnímu pěstování, užívání a obchodovatelnosti konopí
za léčebnými účely, čímž jednoznačně významně
ovlivňuje uvedení na trh v porovnání s ostatními volně
obchodovatelnými výrobky.
|
|
Za
účelem předejít účelovému argumentu, že konopí je omamnou
látkou a tudíž nelze na ní nahlížet jako na běžný
výrobek, lze jednoduše odkázat na rozsudek Soudního dvora ve
věci C-137/09 Josemans, zejména body 37 až 41, v jehož rámci
Soudní dvůr potvrdil význam omamných látek jako je konopí za
léčebnými a i jejich a priori obchodovatelnost podléhající
přezkumu unijním soudem z hlediska unijního práva.
|
|
Uvedené
tvrzení o nutnosti oznámit ZKdL byla i potvrzena Parlamentním
institutem Poslanecké sněmovny.
|
|
|
|
Nelze
tak než dospět k závěru, že sporná ustanovení ZKdL
představují technický předpis v podobě tzv. jiného požadavku
ve smyslu čl. 1 bod 3 ve spojení bodem 9 směrnice 98/34/ES,
jehož neoznámení ve fázi návrh předpisu dle čl. 8 směrnice
98/34 vede k jejich nevymahatelnosti a na občany tak nelze hledět
v tom smyslu, že nakládají nedovoleně s omamnými a
psychotropními látkami ve smyslu § 283 odst. 1 a odst. 2 písm.
c) zákona trestního zákoníku, resp. bez povolení k nakládání
s uvedenými látkami ve smyslu §§ 4 a 8 ZoNL.
|
|
|
|
II.
|
|
Je
tedy namítána nevymahatelnost
ustanovení
§ 1 odst. 1 ve spojení s přílohou 1, § 1 odst. 2 ve spojení
s přílohou 2 a § 2 ve spojení s přílohou 3 vyhlášky č.
221/2013 Sb., Vyhláška č. 221/2013 Sb., kterou se stanovují
podmínky pro předepisování, přípravu, výdej a používání
individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem
konopí pro léčebné použití, jež je ratione temporis na
předmětnou věc aplikovatelná.
|
|
|
|
Ustanovení
§ 1 odst. 1 vyhlášky č. 221/2013 Sb. stanoví ve spojení s
přílohou č. 1 dané vyhlášky jakostní požadavky na léčebné
konopí a představuje tak technickou specifikaci ve smyslu čl. 1
bod 2 směrnice 98/34/ES, tj. první kategorii technického
předpisu ve smyslu čl. 1 bod 9 směrnice 98/34/ES.
|
|
Ustanovení
§ 1 odst. 2 ve spojení s přílohou 2 dané vyhlášky stanoví
jakostní požadavky na léčebné konopí a představuje tak
technickou specifikaci ve smyslu čl. 1 bod 2 směrnice 98/34/ES,
tj. první kategorii technického předpisu ve smyslu čl. 1 bod 9
směrnice 98/34/ES.
|
|
Ustanovení
§ 2 ve spojení s přílohou 3 vyhlášky 221/2013 Sb. umožňuje
pouze lékaři předepisování léčebného konopí a představuje
tak jiný požadavek ve smyslu čl. 1 bod 3 směrnice 98/34/ES,
tj. druhou kategorii technického předpisu ve smyslu čl. 1 bod 9
směrnice 98/34/ES.
|
|
Ačkoliv
byla vyhláška č. 221/2013 Sb. Evropské komisi dle směrnice
98/34/ES oznámena, byla postoupena do oznamovací procedury v
tzv. naléhavém režimu dle čl. 9 odst. 7 směrnice 98/34/ES,
jež umožňuje přijetí technického předpisu bez nutnosti
dodržet tříměsíční lhůtu dle čl. 9 odst. 1 směrnice
98/34/ES (viz body 11 a 12 notifikačního formuláře zaslaného
Českou republikou Komisi v rámci předmětného oznámení).
|
|
Důkaz:
Notifikační formulář zaslaný Českou republikou Komisi v
rámci oznámení 2013/288/CZ
|
|
Jakožto
výjimka z běžného režimu stanoveného čl. 9 odst. 1 směrnice
98/34/ES je třeba naléhavý režim čl. 9 odst. 7 směrnice
98/34/ES použít restriktivně, tj. pouze v míře nezbytné
nutné a přičemž důkazní břemeno přísluší členskému
státu.
|
|
Čl.
9 odst. 7 směrnice přitom zní:
|
|
„Odstavce
1 až 5 se nepoužijí, je-li členský stát z naléhavých
důvodů způsobených vážnými a nepředvídatelnými
okolnostmi, které souvisejí s ochranou veřejného zdraví nebo
s bezpečností, s ochranou živočichů nebo rostlin, nucen ve
velmi krátké lhůtě připravit technické předpisy tak, aby
byly neprodleně vydány a provedeny, aniž by byly možné
jakékoli konzultace.“ (zdůraznění dodáno).
|
|
Je
zřejmé, že při přijetí žádné naléhavé důvody způsobené
vážnými a nepředvídatelnými okolnostmi související s
ochranou zdraví neexistovaly.
|
|
Česká
republika tudíž nebyla oprávněna použít naléhavou proceduru
čl. 9 odst. 7 směrnice 98/34/Es při přijetí vyhlášky č.
221/2013 Sb. Na danou vyhlášku je tedy třeba nahlížet ve
smyslu, že nebyla řádně Komisi oznámena dle čl. 9 odst. 1
směrnice 98/34 a tudíž jsou výše uvedena ustanovení této
vyhlášky nevymahatelná ve smyslu § 283 odst. 1 a odst. 2 písm.
c) zákona trestního zákoníku, resp. bez povolení k nakládání
s uvedenými látkami ve smyslu §§ 4 a 8 ZoNL.
|
|
|
|
III.
|
|
Domníváme
se, že česká právní úprava nekonzistentním a nepřiměřeným
způsobem omezuje volný pohyb léčebného konopí, čímž
porušuje čl. 34 Smlouvy o fungování EU, jež zaručuje
jednotlivcům svobodu volného pohybu zboží.
|
|
Vnitrostátní
právní úprava v podobě zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech,
zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a vyhláška č.
221/2013 Sb., stanoví požadavky na jakost léčebného cannabis,
které je de facto třeba dovážet z Nizozemska, kde je pěstované
k omamným účelům, a které je prokazatelně méně vhodné pro
léčebné použiti než jine (vnitrostátní či dovezené)
odrůdy cannabis včetně zcela neomamných odrůd cannabis a
neomamných metod aplikaci omamného cannabis, jejichž léčebné
použiti je naopak zakázáno, resp. je zcela administrativně
nedostupné.
|
|
ˇ
Čl.
34 Smlouvy o fungováni EU - ve světle skutečnosti, že Soudní
dvůr v rozsudku ve věci C-137/09 Josemans explicitně uznal
přípustnost používání omamných látek, jako je cannabis, k
léčebným a výzkumným účelům (viz výše) – dle našeho
názoru brání uvedené české právní úpravě, která zcela
nekonzistentně umožňuje pouze použiti nevhodného léčebného
cannabis (dovezeného z Nizozemska) sloužícího primárně k
omámení a pod hrozbou trestní sankce zakazuje veškeré
pěstováni, výzkum a užíváni jiných (vnitrostátních či
dovezených) odrůd cannabis vhodnějších k léčebnému
použiti.
|
|
V
případě nevydání povolení či osvědčení odborné
kvalifikace k výrobě konopných léčiv budeme ve
|
|
správní
žalobě žádat, aby soud předložil Soudnímu dvoru žádost o
řízení o předběžné otázce dle čl. 267 Smlouvy o fungování
EU týkající se souladu českých právních předpisů s právem
EU.
|
|
Předběžné
otázky
|
|
Je
třeba čl. 9 směrnice 98/34/ES vykládat v tom smyslu, že brání
v použiti naléhavé procedury dle odst. 7 uvedeného ustanoveni
v případě vnitrostátní úpravy, jako je vyhláška č.
221/2013 Sb., kterou se stanovuji podmínky pro předepisováni,
přípravu, výdej a používání individuálně připravovaných
léčivých přípravků s obsahem cannabis pro léčebné
použiti, jejímž prostřednictvím jsou stanoveny požadavky na
jakost léčebného cannabis a další požadavky na toto zboží?
|
|
Představuje
§ 24b zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách tím, že
umožňuje pěstování konopí pouze vybraným dodavatelům a
požaduje, aby veškery vypěstovaný cannabis pro léčebné
použiti byl předáno Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv,
který jej dodá do lékáren, jež jsou jako jediné oprávněny
konopí vydávat, technicky předpis ve smyslu čl. 1 odst. 11
směrnice 98/34/ES a je tudíž s ohledem ke skutečnosti, že
dane ustanoveni nebylo oznámeno Evropské komisi v souladu s čl.
8 a 9 směrnice 98/34/ES, nevymahatelné ve smyslu rozsudku
Soudního dvora EU ve věci C-194/94 CIA Security International,
bod 55?
|
|
Je
třeba čl. 34 Smlouvy o fungováni EU vykládat v tom smyslu, že
bráni vnitrostátní právní úpravě, jako je zákon č.
378/2007 Sb., o léčivech, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových
látkách a vyhláška č. 221/2013 Sb., neboť tyto vnitrostátní
právní předpisy stanoví požadavky na jakost léčebného
cannabis, které je de facto třeba dovážet z Nizozemska, kde je
pěstované k omamným účelům, a které je prokazatelně méně
vhodné pro léčebné použiti než jine (vnitrostátní či
dovezené) odrůdy cannabis včetně zcela neomamných odrůd
cannabis a neomamných metod aplikaci omamného cannabis, jejichž
léčebné použiti je naopak zakázáno?
|
|
Je
třeba čl. 34 Smlouvy o fungováni EU ve světle skutečnosti, že
Soudní dvůr v rozsudku ve věci C-137/09 Josemans explicitně
uznal přípustnost používání omamných látek, jako je
cannabis, k léčebným a výzkumným účelům, vykládat v tom
smyslu, že bráni vnitrostátní právní úpravě, která
umožňuje pouze použiti nevhodného léčebného cannabis
(dovezeného z Nizozemska) sloužícího primárně k omámení a
pod hrozbou trestní sankce zakazuje veškeré pěstováni, výzkum
a užíváni jiných (vnitrostátních či dovezených) odrůd
cannabis vhodnějších k léčebnému použiti?
|
|
|