Vyřizuje: JUDr.
Petr Charypar
Vážený
pan
Dušan
Dvořák, MMCA
Konopná 6
CZ 79855 Evropa u Ospělova
Odboru
protidrogové politiky Úřadu vlády ČR byla postoupena k vyřízení
Vaše písemnost adresovaná soudním, exekutivním a zákonodárných
orgánům České republiky, prostřednictvím které vznášíte
dotazy související s distribucí a cenou konopí pro
léčebné použití.
Dovolujeme
si Vás ujistit, že Odbor protidrogové politiky ÚV ČR, který
současně plní funkci sekretariátu Rady vlády pro koordinaci
protidrogové politiky, podporuje využití potenciálu konopí pro
léčebné účely a aktivně se podílel na legislativním procesu,
výsledkem kterého byl zákon č. 50/2013 Sb., kterým se mění
zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých
souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o
změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů.
Zákon
respektuje mezinárodní úmluvy v oblasti kontroly omamných a
psychotropních látek. Léčebné konopí je poskytováno pacientům
výhradně v režimu kontrolované lékařské indikace a k
dispozici je pouze v lékárnách proti elektronickému předpisu.
Individuální pěstování konopí k léčebným účelům zákon
nepovoluje. Předepisování léčebného konopí je vázáno na
specializovanou způsobilost lékaře, s omezením maximálního
množství pro předepisování a výdej konopí. Dovoz, pěstování
a další nakládání a distribuce s konopím je upravena tak, aby
byla na nejnižší možnou míru minimalizována možnost úniku
léčebného konopí a produktů z něj na nelegální trh ataké
jakákoliv jiná forma prolnutí legálního trhu a nelegálního
trhu s léčebným konopím.
Na
základě změn příslušných právních předpisů je dle zákona
č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších
předpisů, odpovědnou institucí Státní ústav pro kontrolu
léčiv, který plní úkoly Státní agentury pro konopí pro
léčebné použití (dále jen „Agentura“). Činnost Agentury
zahrnuje udělování licencí k pěstování konopí pro léčebné
použití, zajištění výkupu vypěstovaného a sklizeného konopí
pro léčebné použití a jeho distribuci, případně zajištění
jeho vývozu mimo území ČR. Dále plní podle výše uvedeného
zákona veškeré informační povinnosti vůči Ministerstvu
zdravotnictví ČR a Policii ČR.
Systém
uvádění léčebného konopí na trh a jeho předepisování byl
nedávno spuštěn a nabídka léčebného konopí není velká.
Zatím byly na trhu dostupné pouze importované produkty. Lze
předpokládat, že s tím, jak dále poroste nabídka léčebného
konopí na českém trhu včetně v ČR vypěstovaného konopí,
jeho cena klesne. Připomínám však, že legální trh s léčebným
konopím v ČR se bude muset i nadále řídit platnými
zákonnými ustanoveními.
S
pozdravem
Mgr.
Jindřich Vobořil, v.r. výkonný místopředseda Rady vlády pro
koordinaci protidrogové politiky
Úřad
vlády České republiky, nábřeží Edvarda Beneše 4, 118 01
Praha 1
Vážený pane předsedo
Sdělte
prosím v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím informaci
k těmto skutečnostem:
1. Exekutiva
prvně oznámila po vstupu do EU změnu technických předpisů zákona o návykových
látkách ve věci výroby cannabis pod č. 2012/329/CZ při novelizaci
zákonem č. 273/2013 Sb.
2.
Správnost
stanoviska exekutivy, že zákon o návykových látkách jako technický předpis a podléhá notifikaci u Evropské komise potvrzovala
již před vstupem do EU veřejná databáze TRIS s notifikacemi členských
zemí EU.
3.
Konkrétně
potřebu notifikace potvrdil Parlamentní institut v analýze k zákonu č.
50/2013 Sb. (cannabis do lékáren) pod č.j. 0590P /2012, rovněž tak UNMZ jako vrcholový státní orgán ke Směrnici
98/34/ES pod č.j. 08780/5000/2014, č.j. 02296/1200/2015 a 02583/1001/2015, MZ
ČR pod č.j. MZDR 64818/2014/TIS a MZDR
40243/2013. Výše uvedené dokumenty jsou zveřejněny na http://cannabis-dukazy.blogspot.cz/
4.
UNMZ
uvedl: notifikovány byly ustanovení §§ 8, resp. 5, odst. 5. zákona o návykových
látkách, nebyly notifikovány ustanovení technických předpisů výroby cannabis
v §§ 8, resp. 5, odst. 5. v novelizacích v roce 2008 novelou č.
141/2009 Sb., resp. v roce 2012 novelou č. 50/2013 Sb. Dodnes ve
věci výroby cannabis nebyly notifikovány novelizace technických předpisů dle §§
15, písm. e), 24a), 24b) a 29 zákona o návykových látkách, viz databáze TRIS.
5.
Soudy
od roku 2010 včetně nejvyššího a ústavního soudu opakovaně tvrdí
(ústavní soud věc vůbec neodůvodňuje, pouze odkazuje na NS a na svá předchozí neodůvodněná rozhodnutí), že není s odkazem
na článek 267 ods. 3 Smlouvy o fungování EU potřeba předložit ve věci notifikace
a výkladu práva EU předběžnou otázku Soudnímu dvoru EU (viz případně konkrétní
znění otázek SDEU na http://europe-cannabis.eu/),
protože zákon o návykových látkách údajně není technickým předpisem ve smyslu
Směrnice 98/34/ES a přímo v dané věci transponuje Nařízení ES o
prekurzorech, když přitom Nařízení ES se do zákona transponovat nemohou a
cannnabis není prekurzorem, viz strana 11 u rozhodnutí č.j. 8 Tdo 1231/2011
a II. ÚS 664/12, IV.ÚS 4859/12,
II. ÚS 1311/13 a II.ÚS 289/14. V roce 2015 NS i po doložení
předmětných důkazů pod č.j. 11 Tdo 181/2015 rovněž na straně 11 opětovně
zamítl položit předběžné otázky Soudnímu dvoru EU.
Sdělte: Má právní výrok exekutivy jednající v dané
věci úkony v oblasti závazků vyplývajících z mezinárodního práva přednost
před zcela opačným právním výrokem justice jednající v dané věci pouze z
hlediska českého práva?
Komentář: Ping – pong trestních soudů a
exekutivy hrdinsky každý rok s mačetami kosící výzkumnickou farmu cannabis
a způsobující společně nevinným lidem trestné činy i ve čtvrtém odstavci
dle § 149, což však soudy a státní zastupitelství zakazují vyšetřovat, jistě nespadá pod pojem právní stát.
V Olomouci 29.června 2015 Dušan Dvořák, MMCA, v.r.
Žadatel: Dušan Dvořák, nar. 12.1.1962, bytem Tylova
963/2, 779 00 Olomouc
|